Tytuł projektu ogólnokrajowa kampania pn. „Kocham. Nie biję”
Cel
  • przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i ograniczenie jej skutków m.in. poprzez:
  • zwiększenie społecznego zaangażowania w sprawy związane z przeciwdziałaniem przemocy - podnoszenie społecznej wrażliwości w odniesieniu do zjawiska przemocy w rodzinie,
  • poszerzenie poziomu wiedzy obywateli na temat przemocy domowej,
  • promowanie wartości rodzinnych;
Czas trwania 2 miesiące – wrzesień, październik 2008r.;
Adresaci
  • osoby doznające przemocy;
  • dzieci i młodzież;
  • rodzice;
  • przedstawiciele instytucji zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie;
  • sprawcy przemocy;
Charakterystyka
  • kampania wpisuje się w Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej”, Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie;
  • przyjęta formuła kampanii - spoty informacyjne umieszczone na billboardach (2000), w prasie, radio, telewizji, kino, szkołach;
    udział przedstawicieli świata kultury i ich dzieci:
    • Maria Seweryn
    • Anna Dereszowska
    • Magdalena Różyczka
    • Beata Chmielowska-Olech
    • Tomasz Karolak
    • Maciej Kurzajewski
    • Rafał Królikowski
  • głosu użyczył - Piotr Adamczyk
  • opracowywanie materiałów do kampanii - grupa filmowa ;
  • autor scenariusza - Andrzej Saramonowicz;
  • fotograf kampanii - Piotr Wacowski, Daniel Rudzki
  • Reżyseria – Adam Guziński
  • Operator- Marek Gajczak, Piotr Szczepański
Harmonogram planowanych działań
  • od 01 czerwca br. uruchomienie prac nad projektami materiałów informacyjnych do kampanii;
  • od 1.09-31.10. br. funkcjonować będzie dodatkowa, infolinia Fundacji „KCK” 0 801 109 801 - telefon zaufania dla ofiar dotkniętych przemocą;
  • procedury dotyczące reakcji Policji na zgłoszenia ofiar przemocy za pośrednictwem ww. infolinii:
    I WARIANT - zgłoszenie wymagające pilnej interwencji - przekazanie informacji do dyżurnego właściwej miejscowo jednostki Policji, zlecenie interwencji, podjęcie czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” ;
    II WARIANT – pomoc rozłożona w czasie (interdyscyplinarna) - w pierwszej kolejności uruchomienie pomocy przez „KCK” we własnym zakresie, w przypadku potrzeby wsparcia ofiary przez właściwe dla miejsca zamieszkania instytucje przekazanie informacji do dyżurnego właściwej miejscowo jednostki Policji, podjęcie czynności w ramach procedury „Niebieskie Karty” ;
  • wyprzedzająco, w celu zapewnienia sprawnej realizacji przedsięwzięcia, wystosowanie przez KGP do komend wojewódzki Policji informacji dotyczącej przedmiotowej akcji;
Instytucje zaangażowane w realizację projektu
  • Departament Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA;
  • Biuro Prewencji KGP;
  • Rzecznik Prasowy KGP;
  • przedstawiciele mediów (m.in. Telewizja Publiczna, POLSAT, TVN, TV Puls, CANAL+, Polskie Radio, Radio TOK FM, sieć kin Ciemna City)
Odpowiedzialność
  • Prezes Fundacji Krajowe Centrum Kompetencji „KCK” – autor projektu kampanii „Kocham. Nie biję.”
  • MSWiA oraz KGP jako patroni merytoryczni przedsięwzięcia - delegacja do opiniowania ostatecznych wersji materiałów informacyjnych;
Efekty realizacji projektu
  • ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie;
  • zmiana postaw społecznych wobec przemocy w rodzinie;
  • przygotowanie młodego pokolenia do pełnienia odpowiedzialnych ról w rodzinie;
Metody monitorowania rezultatów kampanii
  • informacja określająca liczbę zgłoszeń wpływających za pośrednictwem bezpłatnej infolinii „KCK” w czasie trwania kampanii oraz formy pomocy udzielonej ofiarom;
  • ocena przedsięwzięcia kształtowana poprzez opinie ukazujące się w mediach;
  • ocena porównawcza w odniesieniu do zjawiska przemocy w rodzinie, odniesienie danych będących w dyspozycji KGP pierwsze półrocze do drugiego półrocza 2008r.
Zasady finansowania
  • przedsięwzięcie w całości finansowane przez Fundację Krajowe Centrum Kompetencji „KCK”;
  • zaangażowanie mediów i autorytetów społecznych ma charakter charytatywny;
Dodatkowe informacje
  • objęcie przedmiotowej kampanii patronatem przez Komendanta Głównego Policji, jak również wpisanie jej w katalog przedsięwzięć realizowanych w ramach Rządowego Programu... „Razem Bezpieczniej”;
  • umieszczenie na materiałach opracowanych w ramach kampanii logo Policji oraz logo „Razem Bezpieczniej”;
Znaczenie realizacji kampanii w odniesieniu zadań określonych w Rządowym programie ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem Bezpieczniej” i Krajowym Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Kampania pn. „Kocham. Nie biję.” wpisuje się w obszary zadań nakreślone w ww. programach tj.:
  • promowanie wzorców życia rodzinnego opartych na wzajemnej pomocy, szacunku, partnerstwie, umiejętności rozwiązywania problemów, konfliktów bez przemocy;
  • edukowanie osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
  • zacieśnianie współpracy instytucji świadczących pomoc prawną, psychologiczną, socjalną dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie;
  • zwiększenie skuteczności procedury „Niebieskie Karty”;
  Opracował:
Fundacja Krajowe Centrum Kompetencji "KCK"
Konsultacja merytoryczna z:
pracownikami Wydziału Profilaktyki i Współpracy ze Społeczeństwem Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA i ekspertami Wydziału ds. Nieletnich, Patologii i Profilaktyki Biura Prewencji KGP